Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Saturday, November 15, 2014

Penilaian Saya Terhadap Demokrasi dan Pro Mahasiswa



Ya benar, kita perlu lawan kezaliman dan kebiadapan umno terhadap universiti. Cuma beberapa perkara perlu di semak imbangkan. Tambahan saya tertarik dengan idea politik budiman yang diketengahkan oleh Ketua Pemuda Pas. Barangkali boleh dipraktikkan di Universiti .

1) Senjata paling ampuh Pro Mahasiswa bukan menjatuhkan pihak lawan, tetapi kreadibiliti kepimpinan, buku dan buah fikiran, idealisma hak dan penafian kebatilan serta platform cerdikkan mahasiswa setelah diperbodohkan dengan sistem ciptaan Umno dan barisan nasional. Pointnya adalah bukan senjata utama .

2) Matinya sistem demokrasi. Bagaimana tafsiran mati ?. Apabila mahasiswa semakin muak akan proses serang dan menyerang dalam proses pesta demokrasi lantas menyebabkan Percentage turun mengundi saban hari semakin menurun. Dalam beberapa sampel kajian, punca utama mahasiswa tidak turun mengundi adalah kesedaran politik dan asbab muak akan pertembungan kedua pihak lawan. Apa guna kemenangan kalau demokrasinya musnah.

3) Education Politic versus Win Of War. Saya lebih prefer education politik berbanding win of war. Ianya Kerana education politik adalah kebaikan jangka panjang berbanding kemenangan MPP pelajar yang hanya setahun . Seeloknya win with education. Satu perkara kita perlu sedar adalah, tempat terbaik untuk mendidik rakyat Malaysia perihal politik dan demokrasi adalah di universiti. Negara kita saban hari semakin punah apabila diurus oleh orang yang kurang cekap dan tidak cerdik dalam parlimen Malaysia. Saya sangat risau akan education politic berbanding win of war.

4) kita perlu meraikan perbezaan pendapat dan perjuangan. Zaman hari ini, setiap perkara dinilai. Anak muda bukan lagi mudah didoktrinkan dan diperbodohkan seperti dahulu kala tambahan pelajar universiti. Kadang2 sesuatu perkara itu anak muda sudah boleh menilai tanpa perlu kita tunjukkan. Cuma proses pendidikan itu perlu dilakukan. Saya lebih prefer untuk kita hidup dalam perbezaan ideologi dan kita matang dalam perbezaan tersebut.

5) Saya bersetuju umno telah gunakan plotform Tnc Hepa, HEP, Pengetua dan pentadbiran kolej dalam mematah kumpulan anti-barisan nasional. Hal ini dibuktikan dengan Ops 20-20 tahun sebelum dan beberapa bukti di UMS Sabah. Cuma kaedah taktikal perlawanan perlu diperbahaskan. Kita perlu kemukakan bukti kebiadapan mereka berada di sana. Tunjukkan kepada mahasiswa kebiadapan Umno dan ketidak jujuran Aspirasi dalam arena persaingan demokrasi. Suka saya katakan, FULLSTOP. Mahasiswa sudah boleh menilai. Saya ingin mahasiswa memilih pemimpin Pelajar disebabkan perkara yang saya sebutkan dipoint no.satu diatas. Saya melihat, kita akan habiskan masa menyerang mereka walhal adalah lebih baik kita fokus sesuatu yang lebih besar disamping menvariasikan kaedah untuk kembalikan kuasa Mahasiswa.

Semalam saya kongsikan kepada adik2 tahun 1 akan pandangan fungsi Persatuan Pelajar terhadap Universiti hasil pengalaman saya dibersama Student Union di Eropah. Saya percaya, kita boleh laksanakan di Malaysia.

Akhir kalam, saya bersetuju Mahasiswa perlu berani dalam melawan perkara batil. Cuma kaedah dan konfrontasi perlawanan perlu diperbahaskan kembali. Banyak isu besar matlamat akhir yang perlu diletak dan dipertimbangkan. Wallahuaklam.

Abdullah Sani bin Hashim
Mantan Pengerusi Gabungan Mahasiswa Ukm.
 —

Moving Forward! Ber-GM Lebih Baik!

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !